Czy moda jest dobrym biznesem?

0
60

Często otrzymuję takie pytanie od znajomych i zupełnie obcych ludzi, że sama zaczynam się ostatnio zastanawiać nad odpowiedzią na to pytanie. Myślę, że jest takim samym biznesem jak każdy inny, z tym tylko, że na sukces firm zajmujących się modą składa się dużo więcej czynników. Aby zrozumieć te czynniki należałoby sięgnąć do definicji słowa moda, i dowiedzieć się czym ona jest.

MODA – jest potocznie przyjętym zwyczajem, ulegającym częstym zmianom i dotyczy głównie stylu i sposobu ubierania się, oraz różnego typu zachowań jednostek lub grup, w tzw. nowoczesnym społeczeństwie w jakimś czasie i środowisku. Moda w potocznym rozumieniu oznacza psychiczną potrzebę naśladowania innych w celu identyfikacji z nimi. Moda posiada swoje cele, tj. praktyczny (osłona przed zimnem), obyczajowy, ozdobny, seksualny, reprezentacyjny itp. Słowo moda przeważnie odnosi się do ubioru, wyglądu, sposobu zachowania. Jak widzimy już z definicji moda jest zarazem wielkim sojusznikiem i wrogiem biznesu „modowego”. Zmienność mody powoduje, że firmy z branży odzieżowej, obuwniczej, bieliźnianej, kaletniczej, biżuteryjnej itp. uważają modę za swój główny motor napędowy i zarazem problem. Niestety z tego samego powodu ludzie kupują modne produkty, usługi, ale przestają je kupować gdy tylko moda się zmienia. Jednak zauważyć można, że zawsze na topie są eleganckie sukienki wieczorowe.

To powoduje, że posiadanie firmy w której produkcja czy usługi muszą być zgodne z najnowszymi trendami w modzie jest kłopotliwe. Zmusza do ciągłego reagowania na zmiany w modzie, i dostosowania produktów lub usług do tych zmian. Często niedostosowanie się do wymogów mody, oznacza być albo nie być dla firmy. Moda powoduje, że w odniesieniu do modnych produktów tak naprawdę nie można używać określeń, że są ładne lub brzydkie. Produkt, który był uważany za ładny a nawet piękny jakiś czas temu, dzisiaj jest już uznawany za brzydki. A ten produkt jest po prostu niemodny. W modzie nie jest ładne to co ładne, tylko to co się w danym czasie, danej osobie/osobom podoba. Bardzo jaskrawy przykład, na dowód tego stwierdzenia otrzymałam od swojej profesor, która oceniała moją pracę semestralną z projektowania ubioru. Otóż wiedząc, że owa Pani lubi wręcz ascetyczną prostotę i przerysowane formy w ubiorze, przygotowałam model sukienki zaprojektowany specjalnie z uwzględnieniem jej gustu. Natomiast drugi model był modelem sukienki przygotowanym do produkcji w mojej firmie. Jak nie trudno się domyślić, Pani profesor była zachwycona pierwszą sukienką,

 

Pokaż więcej powiązanych artykułów
Pokaż więcej od Redaktor
Pokaż więcej w Różne
Komentowanie jest wyłączone.

Zobacz także

Zrekompensują niedobory – suplementy diety

Obecne czasy nie sprzyjają dostarczaniu odpowiednich substancji odżywczych dla organizmu. …